Kepada Pn. Harnani yg dihormati, Ribuan terima kasih diucapkan kpd puan kerana sudi mencurahkan ilmu baru kpd kami, khasnya create blog. Kami enjoy kelas puan. Tak sabar nak jumpa pn pada fasa 2. Salam sejahtera.
Walaupun lepas kuliah, saya berangkat ke kampung Pulau Pinang untuk melawat nenek yang uzur.Hari ini saya baru balik ke rumah sendiri di Pontian. Sungguhpun penat tapi saya masih teringin menambahbaiki blog saya. Ribu terima kasih diucapkan kepada puan kerana telah memberi banyak input yang maafaat kepada kami.
Semalam telah berjaya membalas komen kepada puan, hari ini cuba lagi. Kuliah puan sungguh menyeronok dan memberi manfaat kepada kami, ribuan terima kasih diucapkan kepada puan, kita jumpa lagi pada bulan empat!
Jutaan terima kasih ... Subjek KRT ini sangat menarik dan banyak memberi manfaat ... secara tak langsung kami jadi lebih celik IT dan berusaha menjadi lebih kreatif ... Saya bangga kerana dalam seusia ini masih mampu bersaing dengan yang lebih muda ... Ia bantu saya bina keyakinan yang lebih tinggi ... Tahniah kepada semua kohort 9 dan sekali lagi terima kasih kepada Puan Harnani...
All this while i thought that IT/ICT/or even edu-tech mean the same thing. Now only I realized that they are not the same thing. I will try to surf for more info about edu-tech from time to time. Thanks for giving us such a good opportunity to practice blogging.....
Salam Puan.Teknologi masa kini semakin laju dan canggih.Saya harap puan dapat menolong saya.Disekolah kerja terlalu banyak,baru sekarang dapat buka blog.ok selamat malam
Assalamualaikum Puan,sesuatu yang baru telah dapat saya perolehi dari kesemua kuliah puan. Dengan rasa bangganya saya sentiasa membuka blog saya di rumah kerana di pejabat penggunaannya telah dikawal oleh pihak KPM.Walau bagaimanapun jutaan terima kasih di atas ilmu yang dicurahkan kepada saya yang sebelum ini berasa agak was-was di atas kebolehan saya.Terima Kasih semoga berbahgia selalu di samping keluarga....
Penggunaan komputer pada masa kini telah menjadi seperti sebahagian dari hidup kita. Perjalanan dan tugas seharian menjadi semakin mudah dan tanpa disedari kita semakin bergantung kepada mesin yang kita panggil komputer ini. Begitu juga dengan tanggungjawab dan beban kerja di pejabat, di mana maklumat-maklumat perlulah dihantar dengan cepat dan pantas bagi mengelakkan berlakunya kerugian atau sebarang kebocoran maklumat. Contohnya, ahli-ahli perniagaan, penghantaran maklumat yang pantas dan selamat berupaya menghasilkan keuntungan yang berlipat-ganda. Di bidang pendidikan pula, gabungan di antara penggunaan komputer dengan dengan teknologi telekomunikasi telah menghasilkan apa yang kita kenali sebagai Teknologi Maklumat. Teknologi Maklumat telah berperanan sebagai asas untuk menyimpan maklumat, mengolah maklumat, menyalur dan mengedarkan maklumat di dalam pelbagai bentuk dan cara. Bahan atau maklumat tersebut dapat disalurgunakan sama ada di dalam bentuk teks, gambar, grafik, suara, animasi, dan video, atau gabungan kesemua unsur secara interaktif yang juga dikenali sebagai Multimedia. Semua bahan dapat disalurgunakan dengan menggunakan teknologi terkini, sama ada dengan rangkaian (networking), intranet dan internet. Proses pengajaran-pembelajaran dapat dipertingkatkan mutunya dan dipelbagaikan penyampaian dan penerimaannya melalui beberapa teknik iaitu: 1. berbantukan komputer dan perisian 2. melalui sistem rangkaian (networking), perisian dan pangkalan data atau Rangkaian LAN, MAN dan WAN. 2 maklumat atau 3. melalui sistem internet, perisian dan pangkalan data. Melalui maklumat yang diperolehi di atas, bolehlah kita simpulkan bahawa Sistem Rangkaian Komputer (Networking) turut memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya di dalam era teknologi maklumat terkini. Sistem rangkaian komputer merupakan sistem komputer yang berpaut bersama dengan terminal dan peralatan persisian yang lain melalui talian komunikasi. Rangkaian membenarkan pengguna yang berada pada kedudukan taburan geografi yang pelbagai untuk berkongsi aturcara, data dan peralatan. Teknologi rangkaian komputer ini yang pada awalnya hanya digunakan di kalangan masyarakat teknologi serta mereka yang gemar mencuba teknologi yang baru, tetapi kini menjadi antara teknologi yang mendapat penerimaan luas di kalangan masyarakat. Tidak keterlaluan jika kita mengatakan teknologi rangkaian sebenarnya membuka suatu dimensi baru di dalam pengunaan komputer peribadi. Pengguna yang baru mengenali teknologi rangkaian seringkali tertanyatanya mengenai kelainan dan ciri perbezaan yang dibawa oleh teknologi rangkaian kepada dunia perkomputeran. Sebelum teknologi rangkaian diperkenalkan serta digunakan secara meluas, kebanyakan komputer peribadi lebih berfungsi sebagai sebuah komputer tunggal. Pertamanya, ia tidak dirangkaikan iaitu disambungkan dengan mana-mana komputer yang lain. Oleh yang demikian, komputer tersebut hanya berupaya menggunakan sumber yang disediakan serta terdapat pada komputer tersebut sahaja. Dalam erti kata lain, pengguna tersebut hanya dapat menggunakan perisian serta perkakasan yang terdapat serta disambungkan kepada komputer tersebut sahaja.
3Sebelum wujudnya Sistem Rangkaian Komputer, pengguna yang ingin berkongsi perisian ataupun fail di dalam persekitaran komputer tunggal terpaksa menggunakan media storan yang boleh dialihkan seperti disket. Namun begitu, kehadiran teknologi rangkaian komputer membolehkan apa yang suatu ketika dahulu dianggap mustahil menjadi kenyataan yang menguntungkan, menyeronokkan dan merealisasikan impian ramai pengguna.
ICT Dalam Pendidikan Pendidikan ICT Di Malaysia ICT (Information Communication Technology) adalah system yang membolehkan pengumpulan, pengurusan, manipulasi, perolehan, dan komunikasi maklumat dalam pelbagai bentuk. ICT dalam pendidikan bermaksud penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang menyokong proses teras dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan, pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta pendidikan sepanjang hayat. Penggunaan ICT dalam P&P membolehkan aktiviti P&P dijalankan tanpa kekangan tempat dan masa, meningkatkan penggunaan sumber pendidikan, perupaya meningkatkan kualiti pendidikan di samping mempercepat proses pendidikan berasaskan kadar kebolehan pelajar.
KPM telah menggariskan tiga dasar utama ICT dalam pendidikan.
1. Dasar pertama adalah literasi ICT untuk semua pelajar, bermaksud pelajar memperoleh kemahiran menggunakan kemudahan ICT.
2. Dasar kedua mengutamakan peranan dan fungsi ICT dalam pendidikan sebagai kurikulum dan alat P&P. ICT sebagai kurikulum bermaksud pelajar mempelajari ICT sebagai mata pelajaran seperti mata pelajaran Teknologi Maklumat bagi peringkat SPM dan mata pelajaran Pengkomputeran bagi peringkat STPM. ICT dalam P&P seperti penggunaan perisian kursus, internet, dan aplikasi generik yang lain (contohnya, perisian CAD dalam mata pelajaran reka cipta dan lukisan kejuruteraan).
3. Dasar ketiga menekankan penggunaan ICT untuk meningkatkan produktivi, kecekapan, dan keberkesanan sistem pengurusan. Ini terhasil daripada pengautomasian pejabat dan pelaksanaan sistem aplikasi pengurusan yang membawa kepada penambahbaikan proses kerja.
Pembangunan ICT dalam pendidikan bagi 10 tahun akan datang bermatlamat untuk: 1. meningkatkan pembangunan infrastruktur ICT; 2. memperluas akses dan ekuiti kepada kemudahan ICT; 3. memperluas kurikulum berasaskan ICT; 4. meningkatkan sistem pentaksiran dengan menggunakan ICT; 5. menekankan pengintegrasikan ICT dalam P&P; 6. meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar, tenaga pengajar, dan personel KPM; 7. meningkatkan penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan; 8. meningkatkan usaha pengurusan dan penyenggaraan perkakasan ICT; 9. meningkatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam ICT; dan 10. meningkatkan kerjasama antara institusi pendidikan dengan masyarakat dalam membanuk memperkembangkan ICT dalam pendidikan.
Salam puan...lama tiada kuliah nii..bila lak nak sambung smula... Apa pun segala ilmu yang diterima sebelum ni amat memberi makna kpd saya yang sememangnya kurangg arif tentang ICT...Terima kasih..
Askum Pn. Hanani. Saya dengan sukarela menawar diri untuk menjadi moderator blog ini untuk akan datang. email blog saya ialah ameerstingray@gmail.com. Tma kasih puan.
Pn. Harnani, Menurut kawan-kawan PPGB bahawa mereka tidak dapat menjadi 'follower' kerana tidak dapat masuk ke dalam blog saya.Bila saya melayari blog saya didapati petikan "You are viewing a feed that contains frequently updated content. When you subscribe to a feed, it is added to the Common Feed List. Updated information fro the feed is automatically downloaded to your computer and can be viewed in Internet Explorer and other "
Puan, apakah yang patut saya lakukan untuk mengatasi masalah ini.Harap minggu ini semasa kuliah masalah ini dapat diselesaikan. Terima kasih.
Berasa sangat seronok
ReplyDeletemembawa kami menjelajah dunia teknologi yang ccanggih. Tq.
ReplyDeletekuliah blog ini sungguh menyeronokkan, terima kasih.
ReplyDeleteKuliah ni sungguh menarik.Asyik dan menyeronokkan, tetapi sangat memberi manfaat kepada kami sebagai pentadbir di sekolah.Terima kasih.
ReplyDeleteKepada Pn. Harnani yg dihormati,
ReplyDeleteRibuan terima kasih diucapkan kpd puan kerana sudi mencurahkan ilmu baru kpd kami, khasnya create blog. Kami enjoy kelas puan. Tak sabar nak jumpa pn pada fasa 2. Salam sejahtera.
Walaupun lepas kuliah, saya berangkat ke kampung Pulau Pinang untuk melawat nenek yang uzur.Hari ini saya baru balik ke rumah sendiri di Pontian. Sungguhpun penat tapi saya masih teringin menambahbaiki blog saya. Ribu terima kasih diucapkan kepada puan kerana telah memberi banyak input yang maafaat kepada kami.
ReplyDeleteSemalam telah berjaya membalas komen kepada puan, hari ini cuba lagi. Kuliah puan sungguh menyeronok dan memberi manfaat kepada kami, ribuan terima kasih diucapkan kepada puan, kita jumpa lagi pada bulan empat!
ReplyDeleteJutaan terima kasih ... Subjek KRT ini sangat menarik dan banyak memberi manfaat ... secara tak langsung kami jadi lebih celik IT dan berusaha menjadi lebih kreatif ... Saya bangga kerana dalam seusia ini masih mampu bersaing dengan yang lebih muda ... Ia bantu saya bina keyakinan yang lebih tinggi ... Tahniah kepada semua kohort 9 dan sekali lagi terima kasih kepada Puan Harnani...
ReplyDeleteAll this while i thought that IT/ICT/or even edu-tech mean the same thing. Now only I realized that they are not the same thing. I will try to surf for more info about edu-tech from time to time. Thanks for giving us such a good opportunity to practice blogging.....
ReplyDeleteSalam Puan.Teknologi masa kini semakin laju dan canggih.Saya harap puan dapat menolong saya.Disekolah kerja terlalu banyak,baru sekarang dapat buka blog.ok selamat malam
ReplyDeleteAssalamualaikum Puan,sesuatu yang baru telah dapat saya perolehi dari kesemua kuliah puan. Dengan rasa bangganya saya sentiasa membuka blog saya di rumah kerana di pejabat penggunaannya telah dikawal oleh pihak KPM.Walau bagaimanapun jutaan terima kasih di atas ilmu yang dicurahkan kepada saya yang sebelum ini berasa agak was-was di atas kebolehan saya.Terima Kasih semoga berbahgia selalu di samping keluarga....
ReplyDeleteTEKNOLOGI MAKLUMAT MASA KINI
ReplyDeletePenggunaan komputer pada masa kini telah menjadi seperti sebahagian dari
hidup kita. Perjalanan dan tugas seharian menjadi semakin mudah dan tanpa
disedari kita semakin bergantung kepada mesin yang kita panggil komputer
ini. Begitu juga dengan tanggungjawab dan beban kerja di pejabat, di mana
maklumat-maklumat perlulah dihantar dengan cepat dan pantas bagi
mengelakkan berlakunya kerugian atau sebarang kebocoran maklumat.
Contohnya, ahli-ahli perniagaan, penghantaran maklumat yang pantas dan
selamat berupaya menghasilkan keuntungan yang berlipat-ganda.
Di bidang pendidikan pula, gabungan di antara penggunaan komputer
dengan dengan teknologi telekomunikasi telah menghasilkan apa yang kita
kenali sebagai Teknologi Maklumat.
Teknologi Maklumat telah berperanan sebagai asas untuk menyimpan
maklumat, mengolah maklumat, menyalur dan mengedarkan maklumat di
dalam pelbagai bentuk dan cara. Bahan atau maklumat tersebut dapat
disalurgunakan sama ada di dalam bentuk teks, gambar, grafik, suara,
animasi, dan video, atau gabungan kesemua unsur secara interaktif yang
juga dikenali sebagai Multimedia. Semua bahan dapat disalurgunakan
dengan menggunakan teknologi terkini, sama ada dengan rangkaian
(networking), intranet dan internet.
Proses pengajaran-pembelajaran dapat dipertingkatkan mutunya dan
dipelbagaikan penyampaian dan penerimaannya melalui beberapa teknik
iaitu:
1. berbantukan komputer dan perisian
2. melalui sistem rangkaian (networking), perisian dan pangkalan data atau
Rangkaian LAN, MAN dan WAN.
2
maklumat atau
3. melalui sistem internet, perisian dan pangkalan data.
Melalui maklumat yang diperolehi di atas, bolehlah kita simpulkan bahawa
Sistem Rangkaian Komputer (Networking) turut memainkan peranan yang
tidak kurang pentingnya di dalam era teknologi maklumat terkini. Sistem
rangkaian komputer merupakan sistem komputer yang berpaut bersama
dengan terminal dan peralatan persisian yang lain melalui talian komunikasi.
Rangkaian membenarkan pengguna yang berada pada kedudukan taburan
geografi yang pelbagai untuk berkongsi aturcara, data dan peralatan.
Teknologi rangkaian komputer ini yang pada awalnya hanya digunakan di
kalangan masyarakat teknologi serta mereka yang gemar mencuba teknologi
yang baru, tetapi kini menjadi antara teknologi yang mendapat penerimaan
luas di kalangan masyarakat.
Tidak keterlaluan jika kita mengatakan teknologi rangkaian sebenarnya
membuka suatu dimensi baru di dalam pengunaan komputer peribadi.
Pengguna yang baru mengenali teknologi rangkaian seringkali tertanyatanya
mengenai kelainan dan ciri perbezaan yang dibawa oleh teknologi
rangkaian kepada dunia perkomputeran. Sebelum teknologi rangkaian
diperkenalkan serta digunakan secara meluas, kebanyakan komputer
peribadi lebih berfungsi sebagai sebuah komputer tunggal. Pertamanya, ia
tidak dirangkaikan iaitu disambungkan dengan mana-mana komputer yang
lain. Oleh yang demikian, komputer tersebut hanya berupaya menggunakan
sumber yang disediakan serta terdapat pada komputer tersebut sahaja.
Dalam erti kata lain, pengguna tersebut hanya dapat menggunakan perisian
serta perkakasan yang terdapat serta disambungkan kepada komputer
tersebut sahaja.
3Sebelum wujudnya Sistem Rangkaian Komputer, pengguna yang ingin
berkongsi perisian ataupun fail di dalam persekitaran komputer tunggal
terpaksa menggunakan media storan yang boleh dialihkan seperti disket.
Namun begitu, kehadiran teknologi rangkaian komputer membolehkan apa
yang suatu ketika dahulu dianggap mustahil menjadi kenyataan yang
menguntungkan, menyeronokkan dan merealisasikan impian ramai
pengguna.
Terima kasih atas tunjuk ajar puan. Dapat juga saya hasilkan blog sendiri. Rasa seronok pula bila dah berjaya menghasilkannya.
ReplyDeleteICT Dalam Pendidikan
ReplyDeletePendidikan ICT Di Malaysia
ICT (Information Communication Technology) adalah system yang membolehkan pengumpulan, pengurusan, manipulasi, perolehan, dan komunikasi maklumat dalam pelbagai bentuk. ICT dalam pendidikan bermaksud penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi yang menyokong proses teras dalam pengurusan dan pentadbiran pendidikan, pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta pendidikan sepanjang hayat. Penggunaan ICT dalam P&P membolehkan aktiviti P&P dijalankan tanpa kekangan tempat dan masa, meningkatkan penggunaan sumber pendidikan, perupaya meningkatkan kualiti pendidikan di samping mempercepat proses pendidikan berasaskan kadar kebolehan pelajar.
KPM telah menggariskan tiga dasar utama ICT dalam pendidikan.
1. Dasar pertama adalah literasi ICT untuk semua pelajar, bermaksud pelajar memperoleh kemahiran menggunakan kemudahan ICT.
2. Dasar kedua mengutamakan peranan dan fungsi ICT dalam pendidikan sebagai kurikulum dan alat P&P. ICT sebagai kurikulum bermaksud pelajar mempelajari ICT sebagai mata pelajaran seperti mata pelajaran Teknologi Maklumat bagi peringkat SPM dan mata pelajaran Pengkomputeran bagi peringkat STPM. ICT dalam P&P seperti penggunaan perisian kursus, internet, dan aplikasi generik yang lain (contohnya, perisian CAD dalam mata pelajaran reka cipta dan lukisan kejuruteraan).
3. Dasar ketiga menekankan penggunaan ICT untuk meningkatkan produktivi, kecekapan, dan keberkesanan sistem pengurusan. Ini terhasil daripada pengautomasian pejabat dan pelaksanaan sistem aplikasi pengurusan yang membawa kepada penambahbaikan proses kerja.
Pembangunan ICT dalam pendidikan bagi 10 tahun akan datang bermatlamat untuk:
1. meningkatkan pembangunan infrastruktur ICT;
2. memperluas akses dan ekuiti kepada kemudahan ICT;
3. memperluas kurikulum berasaskan ICT;
4. meningkatkan sistem pentaksiran dengan menggunakan ICT;
5. menekankan pengintegrasikan ICT dalam P&P;
6. meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar, tenaga pengajar, dan personel KPM;
7. meningkatkan penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan;
8. meningkatkan usaha pengurusan dan penyenggaraan perkakasan ICT;
9. meningkatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam ICT; dan
10. meningkatkan kerjasama antara institusi pendidikan dengan masyarakat dalam membanuk memperkembangkan ICT dalam pendidikan.
dipetik dari 'Blog Cikgu Blogging In M'sia'
Salam puan...lama tiada kuliah nii..bila lak nak sambung smula... Apa pun segala ilmu yang diterima sebelum ni amat memberi makna kpd saya yang sememangnya kurangg arif tentang ICT...Terima kasih..
ReplyDeleteAskum Pn. Hanani. Saya dengan sukarela menawar diri untuk menjadi moderator blog ini untuk akan datang. email blog saya ialah ameerstingray@gmail.com. Tma kasih puan.
ReplyDeletePn...sy nak tanya awat gambar sy tak dapat masuk dalam flower tuu... tq
ReplyDeletePn. Harnani,
ReplyDeleteMenurut kawan-kawan PPGB bahawa mereka tidak dapat menjadi 'follower' kerana tidak dapat masuk ke dalam blog saya.Bila saya melayari blog saya didapati petikan "You are viewing a feed that contains frequently updated content. When you subscribe to a feed, it is added to the Common Feed List. Updated information fro the feed is automatically downloaded to your computer and can be viewed in Internet Explorer and other "
Puan, apakah yang patut saya lakukan untuk mengatasi masalah ini.Harap minggu ini semasa kuliah masalah ini dapat diselesaikan. Terima kasih.